De Plus kerstreclame 2022 is vanaf vandaag te zien op televisie en online. De supermarktketen heeft een reputatie hoog te houden als het gaat om kerstreclames. Het zijn altijd prachtige reclames met een pakkende en emotionele boodschap. Het thema van iedere reclame is ‘goed eten is samen eten’. Vorig jaar kwam dit duidelijk naar voren toen een eenzame lerares uitgenodigd werd door een van haar leerlingen om samen kerst te vieren (zie hieronder). Dit jaar presenteert de Plus een nieuwe commercial in een compleet andere setting. We zien namelijk een jongen (Gio) die moeite heeft met z’n stiefvader. Houd je zakdoekjes maar weer bij de hand want ook dit jaar is Plus er weer in geslaagd om je tranen in de ogen te bezorgen. Het is ongelofelijk knap hoe de makers in staat zijn om in zo’n korte video een heel verhaal te vertellen.
Over de Plus kerstreclame 2022
Dit jaar gaat het verhaal over Gio: een puberende tienerjongen die moeite heeft met de (nieuwe) vriend van z’n moeder. Ondanks dat het niet helemaal duidelijk is waar zijn (echte) vader is, lijkt het erop dat deze overleden is. Hij mist z’n vader ontzettend wat zich uit in opstandig gedrag. Hij lijkt boos op de hele wereld, heeft ruzie op school en z’n schoolresultaten gaan achteruit. Hij maakt ruzie met z’n moeder dat leidt tot scheldpartijen. Zijn stiefvader lijkt z’n best te doen maar dringt niet tot ‘m door. Tijdens een van de ruzies gaat een fotolijst kapot waar Gio aan gehecht is. Het is een foto van hem en zijn vader. De stiefvader ziet het gebeuren en besluit een nieuwe fotolijst voor hem te kopen. De jongen is hier zichtbaar van ontroerd en knuffelt z’n stiefvader om hem te bedanken, waarna ze samen aanschuiven aan de kersttafel.
Muziek Plus reclame 2022
Een reclame als deze valt en staat ook vooral door de muziekkeuze. Ook dit jaar past deze weer ontzettend goed bij het verhaal. Het lijk echter geen bekend stuk te zijn en de muziek is waarschijnlijk speciaal voor deze reclame geschreven.
Terugblik: kerstreclame 2021
In de kerstreclame van 2021 stond eenzaamheid centraal. De boodschap is dan ook dat niemand alleen kerst hoeft te vieren. In de commercial volgen we een lerares die Frans geeft. Zij is erg betrokken bij de buurt. Bij het ‘buurtbord’ in haar lokale Plus supermarkt kijkt ze wie er in de buurt iets zoekt of ergens hulp bij nodig heeft. Zo zien we dat ze een jongen gelukkig maakt met een oude viool, helpt ze iemand met het optuigen van de kerstboom en brengt ze een bezoek aan een eenzame oudere om te schaken. Maar wie zorgt er eigenlijk voor de juffrouw? Het blijkt dat zij namelijk kerst alleen zou gaan vieren.
Gelukkig is daar Tess. Zij is een van de studenten die werkt bij de Plus supermarkt. Zij ziet de betrokkenheid van haar juffrouw en wil iets voor haar doen. Ze plaatst zelf een berichtje op het buurtbord (‘gourmettoestel gevraagd’). Ook hier toont de lerares zich betrokken en gaat ze naar het adres van het briefje. Wat blijkt? Het is het adres van Tess die haar uitnodigt om mee te eten samen met haar studievrienden. Zo hoeft ook zij niet alleen te zijn deze kerst.
Overigens werd de muziek van deze reclame geschreven en gezongen door Ilse de Lange.