Ook de nieuwe Staatsloterij kerstreclame 2023 mag er weer zijn! Het is eigenlijk geen echter ‘kerstreclame‘ omdat er reclame wordt gemaakt voor de Oudejaarstrekking van 31 december. De kerstreclames van de Staatsloterij zijn al jaren een begrip. Voorgaande jaren speelde in de reclames altijd een dier de hoofdrol. Sinds vorig jaar is de Staatsloterij daar vanaf gestapt.
In de kerstcommercial van dit jaar reizen we naar de toekomst, want wat staat ons daar allemaal te wachten? Als je het ons vraagt is de reclame dit jaar minder sterk dan het meesterwerk van vorig jaar (ook deze kerstreclame vind je verderop in dit artikel). Maar al met al is de
Uitleg Staatsloterij kerstreclame 2023
In de nieuwe kerstreclame van de Staatsloterij zien we een jongeman door besneewude straten lopen. Hij vindt een mysterieus antiek-winkeltje. Hij loopt naar binnen en vindt daar een box die oplicht. In de box zit een soort cryptex. Een cryptex is meestal een koker waar een geheime boodschap in zit. Deze open je door een puzzel op te lossen door ermee te draaien. Deze cryptex blijkt echter een soort tijdmachine te zijn.
De jongeman wordt naar de toekomst geteleporteerd en ziet zichzelf enkele keren terug in een soort ‘visioen’ waaronder:
- 2078: hier ziet hij zichzelf in een strak huis met een vrouw die zegt: is alles ok?
- 2056: de man zit op een prachtig zeilschip, samen met de vrouw.
- 2032: de man is aanwezig bij de geboorte van zijn kind, samen met de vrouw
- Diverse jaren: we zien vervolgens allemaal flashbacks van de man samen met de vrouw: hoe ze met elkaar trouwen, mooie reizen samen maken, ruzie hebben en verliefd worden.
- 2024: we zien dat de man samen met de vrouw het nieuwe jaar inluiden.
- 2023: hij zit zichzelf het Oudejaarslot kopen in de winkel naast het antiek-winkeltje.
Dan keert hij terug naar het heden. Hij is weer terug in de antiekwinkel. Hij is zichtbaar onder de indruk van de mooie toekomst die hij zojuist voorbij heeft zien flitsen. Hij loopt de antiekwinkel uit en gaat naar de winkel waar hij een oudejaarslot heeft gekocht. Net zoals hij dat in zijn visioen gezien heeft. Die mooie toekomst met de vrouw begon ook met de koop van dit lot. Terwijl hij het oudejaarslot koopt zien we dat dit lot ook hetzelfde nummer heeft als in zijn visioen.
Hij loopt vol trots de winkel uit met het lot in zijn handen maar botst daar tegen een vrouw. Hierbij waait het Staatslot weg. De vrouw zegt ‘alles ok’? Hij ziet dat die vrouw de vrouw van zijn toekomst-visoenen is! Hij wil achter het Staatslot aanlopen maar besluit het lot te laten wat het is en gaat achter de vrouw aan. De commercial eindigt in ‘Geloof in geluk’.
In de commercial wil de Staatsloterij zeggen dat geluk niet altijd met geld te maken heeft. De liefde is veel sterker. In de visoenen die de man heeft lijkt het alsof hij heel rijk is en alsof zijn gelukkig leven met de vrouw komt doordat hij een Staatslot heeft gekocht. Hij zag namelijk in de beelden van zijn toekomst dat alles begon met het kopen van dat lot.
In werkelijkheid speelt dat Staatslot helemaal geen rol. Het lot is namelijk weggevlogen. Dat deel heeft hij natuurlijk niet in zijn visoen gezien. Natuurlijk had hij deze vrouw nooit tegen het lijf gelopen als hij niet dat lot had gekocht. Het gaat dus niet om het geld dat je kunt winnen maar om de liefde.
Hiermee lijkt de Staatsloterij een vergelijkbare boodschap te communiceren als vorig jaar.
Staatsloterij kerstreclame van voorgaande jaren
Ondanks dat de huidige kerstreclame van de Staatsloterij weer prachtig gevonden is (en schitterend gemaakt!), blijft onze favoriet die reclame van vorig jaar (zie hieronder). In de kerstreclame van 2022 zien we namelijk een man die zijn vader komt ophalen in een verzorgingstehuis. Hij zegt dat hij de Oudejaarsloterij heeft gewonnen. Hiermee kunnen ze eindelijk de gedroomde reis maken naar de Noordpool. Ze maken de reis en ze hebben samen een herinnering voor het leven gemaakt. Achteraf blijkt dat hij helemaal de loterij niet gewonnen heeft maar heeft besloten om de reis sowieso te maken. Ook de slogan ‘wacht niet tot geluk je overkomt’ is ijzersterk! Het laat ons zien dat we vooral moeten genieten van het leven en van elkaar en niet moeten wachten totdat we een loterij winnen. Doe nu de dingen die je kunt doen samen! Werkelijk een pracht-commercial.
In de jaren ervoor zagen we bij de Staatsloterij vooral reclames waarbij dieren een hoofdrol spelen. De meest bekende is natuurlijk de reclame van Frekkel (die stamt inmiddels al uit vier jaar oud!).
Op zoek naar nog een origineel kerstcadeau? Bekijk het huidige aanbod bij Bol via onderstaande knop: